torsdag 14 maj 2009

Wow!

Idag tog jag mig äntligen tid att baka kakan jag fått tips på flera gånger.
Det var nog en av de godaste efterrätter jag någonsin ätit! Jag önskar att jag kunde bjuda min mormor på denna, jag tror hon hade älskat den, gjort om den på något vis och gjort den till ett riktigt mästerverk!!

Kakan är en citronkladdkaka, alltså en kladdkaka men helt utan choklad och med citronsmak istället. Jag hade hallon till, en superfräsch (stavas?) efterrätt som inte alls är så söt, sliskig och mastig som efterrätter kan vara! En självklart sommarfavorit för mig.
Testa den vet jag, den va underbar!

150 g smör
2 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 citron
1,5 dl vetemjöl

Sätt på ugnen på 150 grader.
Smält smöret och låt det svalna.
Blanda ihop ägg och strösocker, vispa inte hårt.
Riv skalet från citronen och pressa ut saften.
Blanda ner tillsammans med ägg och socker.
Tillsätt vaniljsocker och smör. Rör ihop.
Vänd sedan i vetemjölet.Häll ner smeten i en smörad och mjölad med avtagbar kant.
Grädda ca 20 minuter i mitten av ugnen eller tills den är lagom kladdig.


Jag serverade med hallon, men man kan även göra "fluff" till.
Det görs på 3 dl vispgrädde och 180 g godis (om det är gelatingodis tar man bara halva mängden) häller man grädde och godis i en kastrull, ställer på medelvärme tills godiset smält. Det får INTE koka. In i kyl minst 6 timmar och vispa sen! Går att variera i oändlighet. Varför inte testa lakritsfluff? Ta käckkola för sötlakrits eller krossad turkisk peppar för saltlakrits ( då bara halva mängden godis).
Lycka till!

1 kommentar:

  1. Ja jag tror att din mormor skulle uppskatta väldigt att du är så duktig att baka tyvärr fick hon inte vara med och smaka alla godsaker du gör

    SvaraRadera