tisdag 12 maj 2009

En bra mamma?

Många strävar efter att bli en så bra mamma som möjligt.
Vad är en BRA mamma? Många strävar efter det men hur många har ett konkret svar på vad en bra mamma är?

Jag kan stå upp för mig själv och säga att jag ÄR en BRA mamma, jag är nöjd med min mammaroll, MEN det finns saker som jag inte kan som jag kan lära mig. Dock tycker jag itne att det gör mig till en bättre mamma, bara en mamma som kan lite mer om någonting.
För mig är en bra mamma en mamma som älskar sitt barn och ser till att barnet har det bra. Någon man kan lita på.
Ett barn ska ha allt det behöver, och då menar jag inte saker.
Ett barn ska ha kärlek, tillit och trygghet. Detta ska man som förälder ge sina barn tycker jag. Alla barn har rätt att vara älskade, dom har rätt att känna sig trygga och dom har rätt att ha personer som dom litar på och kan prata med.
Men samtidigt tycker jag att det är viktigt med vissa saker också. Mina barn kommer aldrig ha ALLT och dom kommer få jobba för saker dom vill ha, MEN dom kommer ha hela, rena kläder som inte är totalt "ute", dom kommer alltid ha en dator i hemmet för i dagens samhälle behövs det, dom kommer få mobiltelefon relativt tidigt osv.
Teknik är en stoooor del av dagens samhälle, jag tycker det är viktigt att våra barn får möjlighet att hänga med i tekniken för att inte vara utanför. Kläder är ett viktigt moment i dagens samhälle, mina barn kommer självklart få välja sin stil själva.
Mina barn ska vara självständiga personer som får vara "högsta hönset" när det gäller att välja stil och inriktning på sitt liv.

För mig är det självklart att mina barn själva väljer gymnasieinriktning, Att dom själva väljer OM dom vill gå gymnasiet direkt eller jobba ett tag, vad dom vill ha för kläder, hur deras skor ska se ut osv. Men mitt mål är att jag den dagen ska ha byggt upp en relation till mitt barn som gör att dom anförtror sig åt mig, pratar med mig och att dom tar rätt beslut. Men även fel beslut är bra ibland, man utvecklas. Jag tror på att man ska lära av sina misstag, inte bara av andras.

Jag är en bra mamma, jag gör inte som alla andra men jag gör på MITT sätt, det sätt jag tycker är rätt och det sätt JAG tycker funkar bäst och jag testar olika vis för att se vad mina barn accepterar bäst. Jag har tillit till mina barn, jag litar på att dom klarar av saker själva. Något av det värsta man kan göra som förälder tror jag är att förhindra deras utveckling, att intala dom att dom inte kan saker som dom kan. Göra små barn ännu mindre osv, jag tror de flesta av er där ute kan komma på situationer där man sett sånt. Föräldrar som gör så hela tiden tycker jag utövar en form av psykisk misshandel. Låter hårt men jag tycker det.

Jag tror att den personen som hela tiden, varje dag bara strävar efter att bli en bättre mamma utan att egentligen veta vad en "BRA" mamma är (eftersom alla tycker olika om det), det är för mig ingen bra mamma för hon kan inte njuta av sina barn. Precis som att jag tror på att man inte kan älska någon annan innan man älskar sig själv. Och kan man inte tillåta sig själv att vara en bra mamma så tror jag inte att man är det.

De personer som skadar sina barn psykiskt eller fysiskt är INTE en bra mamma för mig, men dom som gör sitt bästa. Ger sitt barn kärlek, trygghet, tillit och en bra uppväxt, ni är bra mammor i mina ögon!




Jag skriver vad JAG tycker, ni får gärna tycka annorlunda men det finns ingen anledning att bli otrevliga! Och ni får gärna stå för vilka ni är om ni kommenterar!

6 kommentarer:

  1. Du är en bra mamma och dom flesta som bryr sig är det, jag tycker jag har varit en bra mamma och numera en bra mormor

    SvaraRadera
  2. hej på dig du jag tycker kanske inte att man ska ge dom mobiltelefoner tidigt det kan bli dyrt annars lät det väl bra

    SvaraRadera
  3. ge dom mobiltelefoner med kontaktkort och få dem att fatta att när pengarna är förbrukade är det kört. Lär väl vara smartast...

    SvaraRadera
  4. Ja något abonemang kan dom glömma! Själv fick jag en första mobilräkning på 17 000 så det misstaget gör jag inte om:)

    SvaraRadera
  5. Ja det var en härlig räkning och jag vet vilka som fick betala

    SvaraRadera
  6. haha jag fick en på 15.000 när jag fick min först mobil i gymnasiet, och jag vet några som surt betalade =)

    SvaraRadera