lördag 23 maj 2009

Vill inte vara klagomur

Jag tröttnade på att vara en levande klagomur, som min vän kom till och lagade vid varenda dag. När folk inte kan ta till sig av råd som dom ber om så tycker jag inte att jag orkar med.
Frågar man om råd betyder det att man vill ha hjälp men om man då skiter fullständigt i vad folk säger så bryr man sig inte.
Jag har skrivit vad jag tycker om barnuppfostran och nej man ska inte lägga sig i hur andra fostrar sina barn men jag personligen klarar inte av att vara vän med någon som hämmar sina barns utveckling och det tycker jag att du gör.
Alla människor har rätt att klaga ibland men varje dag är otroligt mycket. Att klaga på allt och samtidigt inte göra något åt det, det är för mig väldigt dumt.

Jag mår bättre av att inte ha folk som klagar 24 timmar om dygnet runt mig, även om jag själv är nöjd med det jag har blir man nedstämd av andras eviga klagande, andras överbeskyddande barnuppfostran osv. Jag klarar inte av att vara vän med någon som gör sig själv så illa. Lever i ett sådant förhållande, gör så med sina barn så han/hon kommer få det skitjobbigt när barnet blir äldre och börjar leva och inte bryr sig om vad mamma eller pappa säger alltid. Jag klarar inte heller av folk som vänder kappan efter vinden.

Jag är glad att jag nu bara har kompisar kvar som jag VET är ärliga mot mig, säger vad dom tycker och tänker men accepterar mig.
De som har varit mina kompisar som jag nu inte längre har kontakt med, dom önskar jag lycka till i framtiden men jag tycker det är skönt att vi har sagt upp kontakten.

Jag har ett fåtal RIKTIGT bra vänner, en man som jag älskar, tre underbara, självständiga barn, en utbildning jag vill ha, ett hem som jag älskar, ekonomi som är helt ok och kanske lite till och ja, det kan helt enkelt inte bli bättre!

12 kommentarer:

  1. Jag förstår precis hur du känner och vad du menar. Jag har gått igenom samma sak. Jag hade en sådan vän som ständigt bölade och klagade på sitt liv. Hon gjorde samma misstag om och om igen och varje gång skulle jag plocka ihop resterna och hjälpa henne att må bra. Och varje gång sa hon ååh du är min bästa vän-sedan gjorde hon samma sak IGEN och då fick jag nog efter ett par år. Jag orkade inte mer, jag gav så mycket av mig själv, min tid, hela mitt liv cirkulerade runt hennes krossade äktenskap och återkommande depressioer. Inte en enda gång lyckades hon ta till sig mina råd och ändå kom hon tillbaka för samma skit. Jag lät henne gå för att jag kände att mitt eget liv var viktigare till slut. Människor som inte kan bryta sina mönster och växa upp orkar jag inte med.

    SvaraRadera
  2. Jag är kompis till Alex och tycker att du är fruktansvärt omogen som slänger skit på henne i din blog! Jag skulle vilja veta varför man hänger ut en person som man tidigare sägs ha varit "vän" med?
    Du är en bitter liten sorglig människa!

    Sedan skulle jag vilja klara upp en sak för alla, den bilden som du målar upp om Alex är helt fel, hon är inget av det du säger! Jag har kännt henne i 6 år...din bild av henne är tagen ur luften! Saken är bara den att du är avundsjuk på henne och det är ju förståeligt. Hon har/får allt som du vill ha men inte kan få.

    Alla människor har rättighet att "klaga" ( om man nu måste kalla det så), det är det man har vänner till, vädra saker med! Att hon sen lyckades träffa en småsint och egocentrerad patetisk människa som dej är ju bara beklagansvärt, jag är otroligt glad hennes vägnar att hon sagt upp bekantskapen med dej! Du är en sjuk individ! Hon är så mycket gladare och befriad utan ditt förtryck, du skadar människor med ditt kontrollbehov!

    SvaraRadera
  3. Slänger skit på henne? Jag har sagt vad jag tycker till henne också, jag skriver inget namn direkt här. Jag skriver vad jag tycker. Jag skrev VEM jag sagt upp kontakten med. Hon är inte den enda jag inte tycker mig vilja umgås med för tillfället.

    Vad har hon som jag vill ha men inte har? Jag uttalar mig om den bilden HON har gett mig om HENNE genom att försöka vara min vän, du uttalar dig om mig som du inte har en aning om vem jag är egentligen.

    Jag har inget som helst kontrollbehov men jag har styrkan att säga vad jag tycker och tänker och såna som ni klarar inte av det utan att ta illa vid er och kalla folk för småsinta, egocentriska, sjuka osv. Det är sorgligt.
    Jag har mer vett i kroppen än att sitta och kalla dig för alla dumma ord jag kommer på, för jag har knappt en aning om vem du är.

    Som sagt vi passade inte som vänner, jag sa upp bekantskapen, end of the story! Jag skriver sedan vad jag vill i min blogg, upp till var och en om dom vill läsa eller inte. Så länge jag inte skriver namn hänger jag inte ut någon!

    SvaraRadera
  4. Det du sysslar med är internetmobbing! Jag skulle vara aktsam med sånt om jag var du, speciellt när du har barn. Du vet väl vad KARMA är, det man gör mot andra kommer alltid tillbaka och biter en i baken!

    Namnet "alex" avslöjar precis lika mkt eller litet om den personen vi talar om som "din fd granne" gör för dina läsare och oavsett hänger du ut henne på ett förnedrande sätt inför de som vet vem "din fd granne" var!

    Sen kan du sluta skicka sms till henne och skriva i hennes blog, hon är uppenbarligen inte intresserad av det du har att säga! Om jag skriver här är för att jag är en vän som står upp för en annan och jag gör det av egen fri vilja...hon vill absolut inte ha nått med dej att göra men jag tål inte falska människor som dej! Du är en sjuk angripare som kommer med inbillade offentliga anklageler och mobbning!

    SvaraRadera
  5. Vill man inte ha åsikter kan man ha en stängd blogg, har man en öppen blogg är den till för alla.
    Konstigt att hon inte verkar lika aggressiv som du.

    Det är inte inbillning, det jag skriver är vad JAG tycker om sånt hon har berättat för mig. och verkligen ingen mobbing utan mina åsikter och hon vet om dom. Jag skrev att jag tyckte det var skönt att "vara" av med det nu, thats it. Är du eller hon inte intresserade så fine, sluta läsa.

    SvaraRadera
  6. Kan du förklara vad du menar med falsk människa så vore jag nöjd? är jag falsk som avslutar vänskapen då varken hon eller jag får ut något av den? Eller är jag falsk för att jag står för mina åsikter? Eller är jag falsk för att jag skriver vad jag tycker och tänker i min blogg? Saker som jag redan har sagt till personen ifrån att jag tycker?

    SvaraRadera
  7. Inlägget handlar främst om hur Sanna själv upplever relationen, inte så mycket om just den f.d grannen. Sedan har alla rätt till sin uppfattning och åsikt om en relation så kasta skit skulle jag inte kunna säga att hon gör heller. Personangrepp kallar vi i första hand ord som är riktade direkt mot en specifik person (via namn eller "du") och som innehåller kränkande ord. Det saknas till större delen i Sannas inlägg men återfinns relativt frekvent i Linas kommentarer. En f.d granne hänvisar till i princip hundratals människor så för dem som inte är direkt insatta är det helt omöjligt att lista ut vem det är. Författaren av kommentaren däremot lyckas hänga ut en person gång på gång vi namn, så nu förstår nog alla vem det handlar om.

    SvaraRadera
  8. Don't flatter yourself!! Jag läser inte din blogg vanligtvis, men när jag hörde att du lägger upp massa skitsnack om en vän till mej så tänker jag sätta ner foten! Hon är för snäll och förstående för att göra det själv, hon låter det gå för att hon är en otroligt givmild och empatisk vän som inte vill göra en fluga förnär. Du borde skämmas som låtsas vara någons vän och sedan, när denna inte vill "dansa efter din pipa" behandlar henne som gårdagens sopor.....du är alla fula ord som finns på denna jord personifierad! Detta är det sista jag tänker skriva eller läsa i denna tragiska del av internet. Du får själv stå kvar med skammen att du är en förrädare och mobbare!

    SvaraRadera
  9. Ojoj stackars människor. Låtsas vara hennes vän? på senare tid har vi inte tyckt lika om någonting, har i princip bara varit oense så jag tycker inte jag har låtsas. Jag tycker du gör rätt i att hålla dig här ifrån för varken du eller jag eller någon annan får ut något för det och det är kanske dags att hon börjar stå för sina känslor själv.

    SvaraRadera
  10. Lina verkar vara väldigt arg och bitter =) Dåligt med det egna livet kanske som får dig att agera så här?

    SvaraRadera
  11. Kan inte annat än hålla men men livet går vidare och såna människor rör mig inte speciellt mycket i ryggen! Kul att argumentera med dom och se dom göra bort sig!

    SvaraRadera
  12. Jag tror Lina är bajsnödig.

    SvaraRadera