torsdag 26 mars 2009

Mobbing

Idag fick jag höra något som gjorde mig väldigt fundersam på vårat samhälle.
En kompis till min mamma, hennes son har blivit mobbad ett bra tag och väldigt "ordentligt" det har förekommit både psykiskt och fysiskt våld. Mest för att han är svart, klär sig vuxet och är väldigt "snäll" som person. Är det ett skäl att förstöra så mycket för någon?

Hans mamma är en väldigt stark person som har varit i skolan och pratat med dom osv. Det har iaf slutat med att killen nu har "hemskolning" dvs han läser hemifrån, nästa termin ska HAN byta skola!!! Det är så här jag har förstått det, det kan hända att det är något som inte stämmer. Men själva huvudpoängen är att HAN blivit ordentligt mobbad, HAN har blivit utsatt för våld, HAN får läsa sina kurser hemma och HAN får byta skola!

Sjuka jäkla samhälle.

När jag fick reda på detta kände jag bara att det är sjukt, ska inte skolor jobba MOT mobbing, alltså inte stödja mobbarna. Låt dom få ha hemskolning, låt deras sociala liv bli lidande istället för den personen som blivit utsatt. Lär dom hur det är, lär barn att folk får vara olika. Jag vet att killen i detta fallet kommer gå oerhört stark ur detta, han kommer bli en stark människa och dom som mobbar honom kommer förhoppningsvis sluta snart och inse att det är dumt att hålla på så. Eller så blir dom vuxna människor som ser ner på andra, människor jag personligen tycker väldigt illa om.

Jag hade inte själv så mycket vänner då jag gick i skolan, jag var aldrig populär, jag var aldrig den som blev vald först lixom men jag hade några få vänner och de var riktiga vänner. Vi växte ifrån varandra men en har jag kvar och hon är och kommer förbli min bästa vän. Vi blev starka av den tiden, den tiden formade oss, dom vi är idag. När jag började gymnasiet började jag ta för mig, när jag flyttade hemifrån va jag tvungen att klara mig själv och det gjorde jag, jag blev en stark och självständig människa. Det blev inte de personer som såg ner på mig i skolan! Jag tror stenhårt på denna killen, han kan bli precis vad han vill för han har styrkan. En vacker dag kommer han se tillbaka, se sina gamla "mobbare" och se att hans liv är så mycket roligare!

FY för mobbare och FYY för samhället som inte beter sig bättre än så!

2 kommentarer:

  1. Skit dåligt. Sånt där är det på tok för mycket av i samhället. Håller tummarna för den killen.

    SvaraRadera
  2. Mobbing är fruktansvärt och borde hanteras på ett mycket bättre sätt än idag. Tror det handlar om okunskap. Hoppas att skolorna någon gång kommer att bli bättre på det.

    För den här gången så tror jag att det kommer att bli bra för killen att byta skola. Han kan få en nystart och det förtjänar han. Men man kan ju inte lösa alla mobbingfall på det enkla sättet för all framtid... Tragiskt.

    SvaraRadera