torsdag 12 mars 2009

Fy skäms

Bara för att folk har tvillingar får man inte bete sig hur som helst mot dom.
Jag har fått många dumma och ogenomtänka kommentarer och frågor då jag varit ute med mina killar, dock är jag inte sån så jag tar åt mig något speciellt men det finns dom som gör det. Varför kan folk inte förstå att dom inte har med saken att göra?
Kommentarer som "Tvillingar, vad sött" eller "åhh vad kul med två" eller "vad fina dom är" eller "Vad lyckligt lottade ni är" är skönt att höra men då kommentarerna börjar bli
"hur gör du när du ammar?", "är dom hjärnskadade?", "Stackars dig som har två kolikbarn", " Födde du naturligt?", "Men guuuuuud va jobbigt" osv osv kan vi skippa. Jag tror inte någon uppskattar frågor om amning, tillverkning, förlossning osv från totalt okända människor som råkar gå förbi en på ICA maxi. Att folk sliter tag i vagnen för att stå och titta på ens barn, vad hände med att titta lite försiktigt eller fråga? Ja dom är två men dom är endå "bara" två bebisar, inte något som folk aldrig sett förut.

Men den värsta frågan jag någonsin fått och som många andra tvillingföräldrar också stöter på alldeles för ofta är "Är dom äkta?"
När jag fick den frågan förstod jag inte vad tanten menade, klart dom är äkta, dom är ingen synvilla. Jag förstod ganska snart att hon menade om dom hade blivit till på naturlig väg. Om man nu vill veta det, fråga lite smidigare. Och varför vill man veta om en helt okänd människas tvillingar blivit till på naturlig väg?
Är dom mindre värda om dom inte blivit det? Mina barn är så äkta de någonsin kan bli, dom är två små barn, mina barn!
Lika så frågan "Vem älskar du mest?" Men IDIOT! vill man typ säga till dom. Det är väl klart jag gör. Inte frågar dom folk med två "vanliga" syskon detta.
Här får ni svaren.

Är dom äkta? Dom är så äkta dom någonsin kan bli. Dom är mina två små barn, dom har egen vilja, egna personligheter och ja dom är helt och hållet äkta.

Hur ammar du? Jag ammar inte! Men dom som ammar dubbelammar oftast, när man väl lärt sig är det inte så mycket svårare än att amma en. Dock är det inte lika lätt att göra offentligt.

Är det jobbigt? Det är så jobbigt man gör det. Ibland är det väldigt påfrestande men det kan det vara med bara ett barn också. Men i det stora hela är det itne så mycket jobbigare, man växer snabbt in i det.

Har dom kolik? Nej och dom har aldrig haft.

Har dom hjärnskador? Nej verkligen inte. OK dom ligger samtidigt i magen och ja dom kan sparka varandra men för allas upplysning så är små mså spädbarn inte speciellt starka. Det finns också vatten i magen och som alla vet "dämpar" det lite.

Vem älskar du mest? Jag älskar alla mina 3 barn exakt lika mycket! Tror inte att någon förälder älskar ett barn mer än något annat.

Födde du naturligt? Ja det gjorde jag. Barnen låg som dom skulle och då finns inget hinder för att föda naturligt. Det är inte så mycket jobbigare än att föda ett. När ettan kommit ut kommer tvåan oftast ganska snabbt. min två kom 25 minuter efter ettan och fick hjälp av värkstimulerande dropp osv. JA det gör lika ont med nr 2 om man frågar mig men det går ju mycket snabbare för nr. 2 att komma ut.
Öppningsskedet är ett och samma, utdrivningsskedet är två varav ett går snabbare (min tvåa kom ut på 1 krystningsvärk) och efterskedet är det samma som vid en bebis. Jag är inte på något vis duktigare än någon som födde med kejsarsnitt som många vill påstå, jag hade bara tur att mina vände sig rätt. Att föda två barn var en underbar upplevelse men inte på något sätt MER underbar än när jag födde deras storasyster.

Fick ni vara kvar länge på BB? Vi var kvar 1 vecka på BB för att dom var lite tidiga och behövde koppmatas varannantimme. Vi fick vara kvar till dom gick upp i vikt. Hade vi fått en bebis som var liten hade dom velat att vi stannade till den gick upp i vikt också så det är inget speciellt för tvillingar. En låååång och otroligt tråkig vecka var det på BB men det hade kunnat vara längre. Idag lider jag inte för att jag låg där en vecka:) Fast då ville jag mest bara ta mina bebisar och åka hem till Saga och Anders.

Är ni hemma båda två? Nej. Anders va hemma första 20 dagarna. Han var kvar 1 dag på sjukhuset. Man klarar sig själv med två barn också. Det är läskigt i början men det var det när jag började vara själv med Saga också. Det ÄR lite läskigt tills man lärt känna barnen och kommit in i rutinerna.

Kom dom för tidigt? Ja dom kom i v. 35+5

Mår du dåligt? Ja just nu har jag ont i ryggen för att jag halkade då jag var ute med hunden. Men för att jag har tvillingar? Nej.

Är du deprimerad? Nej verkligen inte. Jag har en man jag älskar, jag har 3 små underverk, ett hem jag trivs kanon i, jag har precis skaffat en hund att träna med, jag har precis fått ett extrajobb, min utbildning är strax klar och ja allt rullar på perfekt, varför skulle jag vara deprimerad?

Får du sova? Ja barnen går och lägger sig 19-20 någon gång. killarna vaknar en gång vid 3, är vakna max 10 min och sover sedan vidare till 6-6.30. Sedan sover alla tre middag ca 2 timmar mitt på dagen.

Skriker dom alltid? Ja konstant, 24 timmar om dygnet! Nej klart dom inte gör. Små barn skriker ibland när något är fel eller dom vill ha uppmärksamhet, det hör till.

Är det alltid en bebis vaken? Nej, det är upp till föräldrarna att "synka" sina barn och det har vi gjort. Det kan vara kämpigt men är oftast värt det i slutänden.

Tar dom all din tid? Verkligen inte. Jag hinner med min hund, jag hinner med att plugga och jag ska börja jobba extra. Men dock tycker jag inte att tiden med mina barn är "bortkastad" tid så jag ägnar gärna tid till mina barn. Men ja jag får tid för mig själv.

Är dom HELT lika? Nej det är dom inte. Dom är 2 olika personligheter och dom har inte identiskt utseende.

Ser ni skillnad på dom? Nej vi bestämmer bara på mornarna att idag är den blåa Albin och den röda Emil. klart som sjutton vi ser skillnad på dom! Ser du skillnad på dina barn?

Klär ni dom alltid lika? Nej. Dom är som sagt olika individer och ska bli behandlade som två olika personer och det är väldigt sällan dom blir det om dom ser likadana ut.

Hur hinner du med? Det är inga problem. Som sagt, det blir inte jobbigare än man gör det!

Där har ni svar på de vanligaste frågorna:) Kanske ska skriva ut svaren och lämna ut till dom som frågar.
Jag har en tjej på snart 2 år och två killar på 5 månader, jag älskar dom över allt annat och jag är otorligt stolt över att vara deras mamma!
Att få tvillingar är helt klart speciellt och man känner sig "utvald" men det är inte så konstigt som alla tror.

3 kommentarer:

  1. Men fy! Det är därför att du får såna här idiotiska påhopp från folk som jag vet att du förstår mig när jag säger att idioter på fullt allvar frågar mig om jag kan sjunga på indiska, äta svensk mat och hur det kommer sig att mitt hår är rakt och inte krulligt som det ska vara på "svarta" människor... Guuud

    SvaraRadera
  2. Hittade dig via en väns blogg och ville bara säga att detta var en rolig läsning. Kloka ord du skrev! Jag blir själv galen på alla sjuka frågor man får när man har barn, och jag har 1 barn.. så jag kan ju tänka mig att du får frågorna gånger två.

    Stå på dig!

    mch tessan

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna! Kul att du hittade hit Tessan!:)

    SvaraRadera