onsdag 18 mars 2009

Graviditeter

Här kommer listor om mina graviditeter och förlossningar. Börjar med Saga sen killarna. Texten blir fet ibland och funkar inte att få bort det så ni får stå ut me det.

Graviditeten

*Vilka/vilket var ditt favorit plagg?
Tunikor från Gina
*Vad var din/dina favorit rätter? Sallad, mc donalds
*Vad var dina/din favorit dryck? Vatten, cola
*Vad tyckte du inte om? Tror jag tyckte om det mesta.
*Var det någon favorit rätt som ändrades? Nej
*Vad var du mest sugen på? Apelsiner, choklad, sallad
*Hade du halsbränna? Ja, men mest sista tiden bara
*Hade du foglossning? Nej
*Hade du sammandragningar? Nej
*Mådde du illa? JA, de fyra första månaderna
*Vilken sovställning var bäst? På sida med en kudde mellan benen

*När var din BF dag? 27/5

*Gick du över tiden? Nej, hon kom på dagen. Morsdag dessutom:)
*Hur mycket gick du upp i vikt?
Ca 4 kg.
*Hade du mycket vätska i kroppen? Ja
*Hur var ditt psyke? Bra, jag var pigg och glad
*Hur var du i fysisk kontakt? Bra, tror jag
*Gnällde/klagade du? Nja inte så farligt tror jag
*Vad trodde du det var för kön? Flicka trodde jag egentligen men av någon anledning hoppades jag på pojke.
*Visste du vad det var för kön?
Nej
*Hur låg ditt SF mått? normalt, 34 samma dag som förlossning
*Var du rädd för något? Var rädd inför förlossningen, men det gick över
*Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Hyfsat snabb, helst utan medicinsk smärtlindring och helst smärtfri:)
*Hur ser du på graviditeten idag? Bara positivt



Förlossningen

*När började din förlossning? Söndagen 27/5 runt 1 på natten.
*Hur började den? Vattenavgång
*När åkte du/ni in till förlossningen? Åkte in runt 04.
*Varför? Anders bestämde att vi skulle åka då
*Vem/vilka åkte du in med? Anders
*Fick du/ni åka hem igen? Nej
*Vilket sjukhus skedde förlossningen på? Akademiska sjukhuset i Uppsala
*Hur mycket var du öppen när ni kom in? 5 cm
*Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen? Jag gick runt runt och andades lustgass sen så var det snart dags att föda.
*Vilka/vilken var med under förlossningen? Anders, barnmorska, barnmorskestudent, undersköterska.
*Tog du nått smärtstillande? Lustgas
*Grät du? Nej
*Vad tyckte du var jobbigast? Utdrivningsskedet
*Var du rädd för något? Att jag skulle spricka, men rädslan försvann när jag väl låg där. Jag litade till 110% på personalen
*Hur lång tid tog det? Vattnet gick vid 1 och 9.12 är hon född
*Hur ser du på förlossningen idag? Är bara positiv över förlossningen. Världens bästa upplevelse

Barnet


*Vad blev det för kön? Flicka
*Hur mycket vägde barnet? 3660 gram
*Hur lång var barnet? 51 cm
*Vad var huvudomfången? 33 tror jag
*Hur mådde barnet? Kanonbra






Graviditeten

*Vilka/vilket var ditt favorit plagg?
Jeans + någon stor tröja
*Vad var din/dina favorit rätter? Sallad, kinamat och mc donalds
*Vad var dina/din favorit dryck? Vatten, cola
*Vad tyckte du inte om? Köttfärs!
*Var det någon favorit rätt som ändrades? Ja, jag kunde inte äta tacos.
*Vad var du mest sugen på? Choklad, frukt, sallad
*Hade du halsbränna? Ja, från månad 2 ttyp
*Hade du foglossning? Ja
*Hade du sammandragningar? Ja, dom kom lite då och då
*Mådde du illa? Ja till och från hela graviditeten
*Vilken sovställning var bäst? På sida med en kudde mellan benen

*När var din BF dag? 10/11

*Gick du över tiden? Nej dom kom en månad tidigt. 11/10
*Hur mycket gick du upp i vikt?
Ca 2 kg
*Hade du mycket vätska i kroppen? Japp
*Hur var ditt psyke? Relativt bra men jag var oerhört trött och hade ont
*Hur var du i fysisk kontakt? Bra, tror jag
*Gnällde/klagade du? Ja det gjorde jag nog för mycket
*Vad trodde du det var för kön? Flickor
*Visste du vad det var för kön?
Ja till slut
*Hur låg ditt SF mått? Det var större än normalt. 46 samma dag som förlossningen
*Var du rädd för något? Att jag skulle behöva snittas
*Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Hur som helst bara jag slapp snitt
*Hur ser du på graviditeten idag? Positivt men det gick lite för snabbt



Förlossningen

*När började din förlossning? Lördagen 11/10
*Hur började den? Vattenavgång
*När åkte du/ni in till förlossningen? Åkte väl runt 2 kanske
*Varför? Vattnet hade gått, vi skulle ha barnvakt, vi hade 40 min till förlossningen, vi skulle ha två och det va andra gången.
*Vem/vilka åkte du in med? Anders
*Fick du/ni åka hem igen? Nej
*Vilket sjukhus skedde förlossningen på? Akademiska sjukhuset i Uppsala
*Hur mycket var du öppen när ni kom in? 10 cm
*Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen? Dom tog ctg men jag fick avbryta den, in på förlossningssal sen var det dags att föda. ssen vila sen dags att föda igen. Vi kom in 03.20 och första var ute 4.17 och andra 4.41. Vi kom in i rummet 03.30, gjorde ctg i 15 min, undersökning 5 min så 03.50 flyttades jag till förlossningssal. 04.14 började krystvärkarna.
*Vilka/vilken var med under förlossningen? Anders, barnläkare, barnmorskor, undersköterskor och narkoskillar
*Tog du nått smärtstillande? Lite lustgas, hann inte med annat
*Grät du? Nej
*Vad tyckte du var jobbigast? Att det inte var några pauser mellan värkarna
*Var du rädd för något? Att det skulle bli akutsnitt för att nr. 2 vände sig fel.
*Hur lång tid tog det? från första värken till att bebis var ute, drygt 1 timme.
*Hur ser du på förlossningen idag? Tycker den gick bra men lite för snabb

Barnet


*Vad blev det för kön? Två pojkar
*Hur mycket vägde barnet? 2560 och 2600 gram
*Hur lång var barnet? 49 och 48 cm
*Vad var huvudomfången? runt 30
*Hur mådde barnet? Bara bra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar