torsdag 19 mars 2009

Ja kanske, eller?

Jag får mycket respons på min blogg, oftast positiv men det har också kommit in en del mail från folk som frågar om jag tror att jag är världens bästa mamma. Svaret på den frågan är både ja och nej.
Jag VET att jag är världens bästa mamma för MINA barn, men bäst av alla mammor i hela världen? Nej verkligen inte. Jag tror inte det finns någon som är det bästa mamman lixom men det finns folk med mer eller mindre vettiga åsikter enligt mig.

Mitt enda mål är att vara den bästa mamman jag någonsin kan för MINA barn. Det finns dom som inte är det, det tycker jag är sorgligt. Jag tycker inte man är den bästa mamman för sitt barn om man medvetet "segar" ner utvecklingen, inte är intresserad av barn och deras åldrande och om man alltid klagar över hur jobbigt det är med barn. Ibland är det jobbigt men oftast är det helt helt underbart!

En annan sak har jag lärt mig, det är att när det gäller barnuppfostran så har man inte många äkta vänner. Det är när man får barn man upptäcker vilka ens bästa vänner är. Jag har förlorat många vänner på vägen men det rör mig inte i ryggen längre. Vänner som inte kan vara glada för min skulle, vara delaktiga i mitt liv precis som jag är i deras eller som inte kan tänka sig göra något annat än festa, det är inga vänner jag behöver och heller inga vänner jag saknar.
Folk som man aldrig tidigare brukade prata med börjar plötsligt prata med en för att ställa dumma frågor eller ha synpunkter på hur jag gör med mina barn. Tänk om folk inte la sig i så ofta. Jag brukar ge råd om jag kan och någon frågar mig men så länge ingen gör sitt barn illa så tycker jag att det är upp till var och en hur man vill fostra sitt barn. Vissa gör det svårare för sig än andra men vill dom ha det så så fine, men jag vill ha det på det lättare sättet som gör oss i familjen mycket piggare och gladare.

Jag har allt jag kan önska mig. Jag har en underbar sambo, jag har 3 mer än underbara barn, jag har en fin hund, en fet katt, ett jättemysigt hem, ett extrajobb, väldigt snart den utbildningen jag VILL ha (ok jag är inte högutbildad men jag kommer ha ett jobb som jag älskar), jag har mål och jag har planer för den främsta framtiden, vad mer kan man önska sig? Lämna gärna synpunkter på min blogg, jag kan ta både negativ och positiv kritik men totalt meningslösa mail eller kommentarer som är för att jävlas bara, ni behöver inte anstänga er så för det kastas bara.

4 kommentarer:

  1. Det du skriver är så jävla kloka ord. Du säger det ja tänker och inte kan få fram ibland, men du lägger upp det så bra. Alla föräldrar som vill sina barn deras bästa och inte gör illa sina barn anser jag vara bra föräldrar. Kul att se vad du läser, även om jag inte känner dig.

    SvaraRadera
  2. Du är en pärla, det är klart att du är bäst för dina barn, sen finns det alltid idioter och dom skiter vi i. Heja Sanna du är bäst

    SvaraRadera
  3. Tessan, kul att du skriver. alltid kul att få positiv feedback:)

    SvaraRadera
  4. inga problem, man behöver det när man har världens bästa jobb (som mamma) :)

    SvaraRadera