tisdag 7 april 2009

Första hjälpen

Äntligen!
Jag kommer ihåg att jag sa till på barnavårdscentralen i uppsala då jag fick Saga men fick svart "Nej, sånt har vi faktiskt inte tid med" av min då inte speciellt trevliga bvc-sköterska.
Idag läste jag om ett fall då mamman inte hade kunnat detta och hur det gick då bestämde jag mig för att ringa bvc här. Jag har även hört från folk att om man är minst 5 st så SKA dom ordna såna "kurser" det tar dom bara 3 timmar och det kan rädda liv.
Så jag ringde och sa att "vi är 5 st som är intresserade, det betyder att ni måste ordna en utbildning va?" och efter flera om och men så bestämde vi att det blir en kurs.
Så i början av maj ska jag gå en förstahjälpenkurs för småbarn, det är bra att stå på sig när man vill något!

Första hjälpen på ett litet barn och på en vuxen människa är inte alls samma sak. Om du gör första hjälpen på ett litet barn så som du hade gjort på en vuxen människa kan du stjälpa istället för att hjälpa! Känner du att du vill ha dessa kunskaper? Ta upp det med din BVC.

För mig är det en självklarhet att ha kunskaper i förstahjälpen för barn ifall något skulle hända mina barn, då vill jag kunna göra allt jag kan för att dom ska överleva.

1 kommentar:

  1. Bra! Vi hade en HLR-kurs på dagis för ett tag sedan. Det känns skönt att veta hur man gör!

    SvaraRadera