onsdag 29 april 2009

Anna wahlgren

Det har blivit ett sånt himla ståhej om Anna Wahlgren och hennes sovmetoder. Denna artikel hittade jag på aftonbladet, den förklarar hur föräldrar och EN barnläkare tycker hennes metoder är att jämföra med barnmisshandel, vad tycker du?

Jag har själv använt mig av denna metoden och tycker inte att det handlar om barnmisshandel. Med Saga använde jag mig av 5 minuters metoden för att lära henne sova ordentligt, det funkade kanonbra med henne.
Med killarna kände jag att jag inte ville vänta till efter 5 månader med att lära dom sova hela nätterna så jag kollade in Anna Wahlgrens "sova hela natten".

Det går först och främst ut på att ge barnen ordentligt med mat under vakentiden och gärna på bestämda tider, dom ska få i sig så mycket mat som möjligt. Sedan lägga barnen på samma tid varje kväll, samma procedur varje kväll. Lägga ner dom på magen (Jag valde mage men det finns dom som har barnen på rygg eller sida också), säga ramsan (en godnattramsa som man säger varje kväll) och eventuellt "butta" rumpan under ramsans gång.
Detta funkade kanon för mig, vid 2 månaders ålder sov mina killar hela natten och mådde jättebra på dagarna, är det elakt att använda sig av den metoden för att lära barnen sova?

De filmerna det handlar om i detta fallet, det är sånt som tas vid vid extrema fall, där metoden funkar men barnet ändå är envist. Dom personer jag träffat som använt sig av denna metoden har visat mig hur man kan göra och det har inte alls varit så brutalt som det ser ut. Man ska inte göra illa sina barn.

Däremot tycker jag det är förälderns ansvar att hitta en metod som passar sitt alldeles egna barn för man kan inte förvänta sig att en metod ska passa alla. Sen också att om man känner att man har stora problem att få rätt på det hela, att man tar HJÄLP av någon som kan det och inte bara provar sig fram med buttningar, tryckningar osv.
Använda sitt sunda förnuft helt enkelt.

Men jag blir lite trött på folk som bara tänker att man bara ska ha barnet nära sig, man måste ta upp barnet så fort det skriker osv osv osv, ja gör DU det men predika inte för alla andra. JAG vet vad som funkar på mina barn och jag skulle aldrig vara ELAK mot dom och göra dom illa.
Anna Wahlgrens metoder har funnits länge och det har tagits upp lite då och då för att vissa ser det som barnmisshandel utan att vara direkt insatta men endå används metoden av massa föräldrar och vissa bvc rekomenderar den till och med.

Tycker man är lite ensidig om man dömmer ut en metod genom att bara sen något litet filmklipp.

3 kommentarer:

  1. Det är som du säger, det handlar om att hitta en metod som passar bäst för just ens eget barn. Jag är ganska bevandrad eftersom jag har ett barn som inte sov alls typ på hela sitt första år. Har boken och en DVD med Anna Wahlgren. Och det fungerar säkert bra för många. Men faktiskr ÄR det ändå så att hon dunkar barnen ganska hårt med knytnäven i rumpan. Rätt hårt och rätt länge.

    Dessutom finns det en annan aspekt... Ett barn som lär sig att somna helt själv i sängen kan somna om själv när den vaknar. Ett barn som blir "buffad" i rumpan till söms vill bli det igen när den vaknar för att kunna somna om.

    SvaraRadera
  2. Ja det finns ju både bu och bä, om det mesta. Och nu är det verkligen ett stohej om just Anna Wahlgren och hennes sova metoder, för barn.

    Jag har läst en bok, Sova hela natten, tror jag att den hette. Verkar vara okej metoder.
    Men kollar man in filmerna som Anna har på sin hemsida, så ser det verkligen hårdhänt ut. Den där tryckpressen såg verkligen inte skön ut för det lilla barnet i vagnen, samma sak med buffningen i rumpan som Anna gör. Hon kör med en hel knytnäve, pang pang pang på rumpan. Ser lite väl hårdhänt ut. Buffning för mig är lätt buff buff buff på rumpan, med handen fingrarna, inte med en hel knytnäve.

    Det är nog filmerna som folk har reagerat mest på, just av den anledningen, hon kör rätt hårt med sina metoder. Då blir man som förälder lite skakis, ska det vara så här. Då blir det ju frågor och kommentarer och skriverier.

    Jag ser som så att folk för söva sin barn i vilken metod som helst, bara det passar dom. Jag kör med närhetsmetoden på Emelinda. Hon somnar i min famn, sen lägger jag henne i sin säng och hon sover hela natten till 6-7 tiden. Hon sover hela natten, vilket är mitt mål, sen hur jag gör för att hon somnar, det spelar ingen roll egentligen :-) för det är mitt eget val :-)

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om att hon tar i lite i filmerna och att buffning kanske inte är så bra med tanke på att barnet behöver det för att somna om igen, men jag tycker det är lite väl att kalla det för barnmisshandel.

    SvaraRadera