onsdag 8 april 2009

En tvillingmammas dag!

Jag blev väldigt motiverad av Jennys blogg idag, att skriva ner en typisk dag i mitt liv:)
Våra dagar är väldigt olika beroende på om vi går till öppna förskolan eller om vi går iväg på "mammafika" vilket vi gör rätt ofta. Men vi tar en dag när vi går å fikar:)

05 - 05.30 - Killarna vaknar, vill ha napp eller lite välling, sen ligger dom och "pratar" med sig själva ett tag.

06.00 - Killarna vill gå upp så det är bara att kliva upp, klä på sig, tvätta av sig, gå på toaletten och sen bära ner killarna till undervåningen. Där lägger jag dom på täcket med varsin leksak så får dom ligga där medan jag tar ut hunden och ger honom mat.
Killarna får sedan ny blöja och kläder på sig. Brukar ta en "snabbtvätt" av dom också. Fast med tvättlapp för att dom inte ska ha ludd i alla veck. Sen blir det mat! antingen lite gröt eller varsin vällingflaska.

07.00 - Killarna ligger på täcker och leker med varandra medan mamma diskar eller något annat nödvändigt.

07.30 - Hunden måste på snabb kisserunda igen och när vi kommer in plockar jag upp Saga. Ibland är hon redan vaken och sitter och pratar eller leker eller nåt. Hon får ren blöja och kläder och frukost.
Efter det blir det lite smålek med alla barnen. Jag brukar ha datorn brevid och vara inloggad på msn ifall någon vill mig nåt.

08.30 är det dags att göra sig i ordning. Ge saga lite fruktbitar så hon är road medan jag packar skötväska. Hunden får springa ut på kissrunda sen hoppa upp på ovanvåningen om han ska vara hemma, men oftast följer han med. Sen är det dags och byta blöjor på de som behövs. På med ytterkläder, bära ut vagnen och packa i alla barn + skötväska + en babysitter som jag har börjat ta med.

09.15 kommer vi hemifrån ungefär. Fikat brukar vara hos Anna, en mamma här i hummelsta. Promenaden till henna tar mellan 5-15 min beroende på om Saga vill gå själv eller inte. Väl där ska alla barnen packas in men sen är det frid och fröjd. Alla mammor i gruppen är otroligt hjälpsamma. Saga springer omkring och leker själv och oftast får jag hjälp med en av killarna. dom får varsin flaska mat sen får dom leka med någon rolig leksak som Anna har, hoppstolen och gåstolen är favoriter:)

12.00 - Dags att ge killarna lite mat igen och sen ytterkläder på alla för att packa i vagnen och sedan knalla hem. Killarna somnar oftast driekt dom kommer i vagnen eftersom dom hållt i gång så så dom får ligga kvar i vagnen utomhus och sova middag och Saga får i sig lite lunch och sedan får hon knalla upp och gosa kudde hon me:)

12.45 - Alla barnen sover och mamma börjar fixa lite smått här hemma. det behövs plockas undan, tvätta, dammsuga, torka golv osv osv. Hunden får gå ut och sen är det dags att plugga lite. Sitta i lugn och ro och titta lite på tv nån halvtimme, sitta vid datorn samtidigt. Fixa mellanmål till Saga.

14.15 - Killarna vaknar å kommer upp å får blöja + mat.

14.30 - Saga vaknar och får blöja och mellanmål. Sen är det lekdags tills pappa Anders kommer hem vid 16.00 då passar han barnen och jag lagar middag. Ut med hunden en runda med.

17.00 - 17.30 - där emellan blir det middag om vi inte har varit tvunga att handla innan. Mamma, pappa och Saga käkar middag, tvättar Saga, plockar undan osv.

18.30 - killarna får nya blöjor och pyjamas och mat sedan är det sovdags. Saga får vara uppe ett tag till men runt 19.00 brukar hon få sin pyjamas och något "kvällsmål" och sen är det sängen.

19.20 - Mamma blandar ordning vällingflaskor för att ha färdigt till natten och Pappa plockar undan leksaker i hemmet. Ut med hunden

19.30 - börjar våran "vuxenkväll"

Mellan 21 - 22 slutar det för att vi inte orkar vara vakna längre:)

Detta är en typisk dag hos oss, som ni märker rullar dagarna på men det är inte så farligt som det kan låta:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar