onsdag 8 juli 2009

Matkostnader

Jag blir lite fundersam över denna ständiga debatt hos främst barnfamiljer. Tjat om att dom har så otroligt lite pengar att leva på sen frågar man om matkostnaderna som dom säger är på 5000-7000:-/månaden!

Har man råd att lägga så mycket på maten man äter så tycker inte jag man har så dåligt ställt.

Vi har pengar så vi klarar oss, men i våran budget är det 4000:-/månaden som är till "matkontot" men in där räknas även blöjor, välling, schampoo, duschkräm, mensskydd, balsam osv osv. Det klarar vi oss gott och väl på!! Och de senaste månaderna har vi dessutom handlat ekologiskt när det gäller grönsaker och vi har köpt närproducerat kött. God mat behöver inte kosta skjortan. Har man mer pengar, självklart går det då att lägga mer pengar på mat om man vill. Men sitter man hela tiden och klagar över hur lite pengar man har så ska man inte lägga så mycket på mat.

Jag tror folk behöver lära sig storhandla, inte vara så otroligt lata och att försöka köpa så lite halvfabrikat som möjligt. Det ÄR billigare att göra eget.
Det tar inte lång tid att göra egna köttbullar och det är enkelt, egen potatissallad går snabbt och är godare, egen soppa smakar mer osv osv. Skärpning nu gott folk!
Om ni inte KAN handla smart så fråga någon om hjälp!

Det viktigaste tror jag är att inte handla för FÖR lång tid, skriva en matlista (den kanske inte behöver följas slaviskt), kolla vad som är billigt den veckan du ska handla och välj rätt affär. Vi har handlat allt på willys förut men jag har nu upptäckt att det är inte alltid billigast, det beror på VAD man ska ha.
Öppna ögonen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar