tisdag 29 december 2009

Cancer är en dyr sjukdom

Nu har jag jobbat två dagar till på sjukhuset.
Ett väldigt intressant, jobbigt, roligt, hemskt och underbart jobb! Det är delade känslor men ångrar absolut inte mitt val.

Förr tyckte jag att det va helt sjukt när det var tvgalor för att samla in pengar till t ex barncancerfonden, dom fick ju in så sjuuuuukt mycket pengar. Typ 15 miljoner på en kväll, VAD ska dom göra med alla 15 miljoner?!?

Nu vet jag betydligt bättre, vi var och hämtade cytostatiska till 2 personer då min arbetskamrat berättade för mig vad varje PÅSE med "cyto" är värd. 600 000 kr kostar EN sån påse. Varje barn behandlas ca 10 gånger under ett "behandlingtillfälle" och under en "normal" sjukdomstid är det mellan 5-10 behandlingstillfällen.

Shit

15 miljoner kr är ju inte ett skit tänker jag plötsligt. Precis vem som helst kan åka på cancer, vilket barn som helst. Jag har tre barn, vem som helst av dom, flera st av dom eller ingen av dom kan åka på cancer, man vet aldrig förän dagen kommer då barnet insjuknar.
Skrämmande!
Gå in på barncancerfondens hemsida och skänk en liten peng!

2 kommentarer:

  1. Ja du tänk om folk förstod hur jäkla bra vi har med våran sjukvård, men man ser ofta bara felen, jag är i varje fall nöjd med det vi har

    SvaraRadera
  2. Fint inlägg Sanna! Jag skänker pengar regelbundet till Supermanfonden, se min blogg för mer information.

    KRAM,
    Jenny

    SvaraRadera