onsdag 14 oktober 2009

Demens

Idag blev jag lite rädd på jobbet. Jag kommer upp på avd. silvertärnan på morgonen, det är där jag ska jobba. Vi får då reda på att M på avd. koltrasten är själv idag pga att hennes kollega är sjuk.
Jag säger att jag kan gå ner och hjälpa henne.
Koltrasten är en demensavdelning som jag aldrig har satt min fot på. Jag har aldrig träffat vårdtagarna, sett hur man jobbar på avdelningen eller träffat personalen.
Jag letade reda på M som sa "Hej, jag är där borta och du kan börja härifrån. Ta en efter en. Dom är dementa och det är så mycket att göra så jag hinner inte instruera eller hjälpa".

Jag började sakta med säkert hjälpa vårdtagarna i LUGN och RO som är viktigt. M kommer och säger åt mig att gå in och hjälpa U för hon har larmat. Jag kommer in till U som slåss hej vilt, något M glömde berätta. Sånt hör till sjukdomen men det är endå trevligt att bli "varnad" innan.
Jag hjälper alla ut till köket där M serverar KALL och hård havregrynsgröt. Medicinerna ges 1 timme för sent. M går inte till vårdtagarna och stressar hel vilt. Det resulterar i en sönderstressad avdelning där både vårdtagare och personal blir slut i huvudet.
Kl. 10.30 har alla kommit upp, fått på kläder, fått medicin och ätit frukost.

Summan av kardemumman är då att man inte alls hade blivit klara senare om man INTE stressade och betedde sig allmänt illa.
VARFÖR förstöra en hel dag för sig själv och vårdtagarna för att det inte blir riktigt som man hade tänkt från början?
Att stressa upp sig som en tok och köra över vårdtagarna och personalen som kommer ner för att HJÄLPA är inte OK inom vården. Det kvittar om man har arbetat på avdelningen i 20 år, det betyder inte alltid att man är bäst på avdelningen. I många fall är det vi vikarier som kommer in då och då och har "öppna ögon" och ser saker och ting klarare.

Har man jobbat i 20 år på samma avdelning händer det ibland att jobbet blir rutin och det är DET jag blev rädd för idag! Jobbet inom äldreomsorgen ska inte gå på rutin!
Jag må tas som en gnällkärring men jag lämnade en avvikelserapport idag.

2 kommentarer:

  1. Du gjorde alldeles rätt, det är inte att gnälla, ibland måste man se objektivt på saker.

    SvaraRadera