torsdag 5 november 2009

Gör som DU vill

"Den nya influensan är inte farligare än de andra, mer kända, influensor vi har idag.
Dock är detta en ny och okänd influensa.
Det som kan vara förödande är att man redan har en kronisk sjukdom eller av någon annan anledning har nedsatt immunförsvar.
Vaccinet ger ett skydd, men skyddar inte helt. Man kan fortfarande få influensan, med lindrigare symtom.
De som vaccinerar sig mor svininfluensan borde även ta det vanliga influensavaccinet eftersom den sjukdomen kan vara lika förödande.
Jag som läkare säger inte att man ska eller inte ska vaccinera sig, det är upp till varje människa att själv bestämma, men jag anser att hysterin kring just detta vaccinet har blivit stort. Det vanliga influensavaccinet är minst lika viktigt"

Så uttalade sig en läkare på akademiska sjukhuset i en intervju idag. Och jag kan inte mer än att hålla med.
Som sagt, ingen kan bestämma hur DU väljer att göra men man kan bestämma över sig själv. Inget är rätt eller fel!

Självklart dör även folk som inte redan är sjuka av någonting, men det är inget som säger att dom inte hade dött av en "vanlig" influensa också.

Jag tänker inte vaccinera mig, MEN jag tänker mycket på hygien och gör det jag själv kan göra för att undvika smitta.

3 kommentarer:

  1. Samma här! Jag tänker inte vaccinera mig men tänker mycket på hygien. Laban och Izabella ska inte vaccinera sig. Lotten och Jeppe har jag skrivit på papper att de får göra det i skolan, men det låter som att Jeppe inte vill. Då behöver han inte. Erik säger att han ska göra det, men det är långt från tal till handling i hans liv............Anna

    SvaraRadera
  2. "...men jag anser att hysterin kring just detta vaccinet har blivit stort. Det vanliga influensavaccinet är minst lika viktigt"

    Han säger ju inte att han INTE tycker att man ska vaccinera sig, utan att det är lika viktigt att skydda sig mot den vanliga influensan.

    Men du har helt rätt, man gör som man själv vill!

    SvaraRadera
  3. Alla som hittils har dött har ju haft allvarliga immunologiska sjukdomsbilder. Dessutom kan man inte vaccinera sig mot virus för virus muterar obönhörligen så det är helt verkningslöst när skiten kommer igen. Vaccinera sig två gånger om året då ;-)

    SvaraRadera