torsdag 5 november 2009

Abort?

Aborter har blivit ett hett ämne senaste veckorna.
Aborter bland ungdomar mellan 20-25 år har ökat drastiskt de senaste åren, varför?

Det kan man fråga sig, det är nog väldigt svårt att veta.
Något som jag stör mig på är folk som tycker att man är en idiotisk egoist om man väljer att ta bort sitt barn för att det genom ultraljud, fostervattensprov eller liknande visar sig vara något fel på det.
Det handlade ett tag om att om man såg innan att barnet hade down syndrom så var man en idiot som tog bort barnet?

Är man verkligen det? Jag skulle aldrig någonsin behålla ett barn som jag visste hade sådana problem. Om jag VISSTE att det var fel på mitt barn, att det var sjukt så skulle jag aldrig föda honom/henne till denna värld.
Men samtidigt kan jag ju säga att om jag INTE visste innan barnet föddes att det var något fel på det så skulle jag ju självklart älska mitt barn och göra det bästa möjliga av situationen, men jag skulle aldrig medvetet föda ett barn med sådana problem.

Han/hon skulle inte klara sig själv, jag själv skulle bli otroligt begränsad och ja, jag tycker helt enkelt inte att det är rätt.

Hur hade DU gjort? Inga tankar är rätt eller fel. I vissas ögon är det jag säger förnuftigt och i andras låter jag säkert som en psykiskt störd varelse.

4 kommentarer:

  1. Det är klart man gör som man vill, men om du skulle få influensan och smitta dina barn som skulle kunna ha svårt att klara den, då skulle du förmodligen må väldigt dåligt.

    SvaraRadera
  2. Oj Syster Yster, du är inte rädd för att skapa debatter i alla fall! =)

    Men du ville ha svar, så här får du mitt: Nej, jag skulle inte ta abort för att jag visste att barnet skulle få Down syndrom eller liknande. Mitt barn är mitt barn oavsett och det är min uppgift att ge det ett så bra liv som möjligt, hur det än är skapt. Det är i alla fall den känslan jag har just nu, ingen kan veta vad man tänker och känner om/när det väl händer.

    DÄREMOT tycker jag att det är bra att möjligheten finns till abort. För kanske är det ändå så att det är lika bra för BARNETS skulle om föräldrarna i fråga inte känner att de skulle klara av uppgiften. Men jag tycker absolut att antalet aborter behöver minskas igen. Det är inget preventivmedel.

    SvaraRadera
  3. Syster yster, ja det är ett hett ämne, och här får man också tycka vad man vill;)
    Jag skulle göra en abort om jag visste att det var sjukt, men abort som preventivmedel säger jag nej till:)

    SvaraRadera
  4. Jag hade utan tvekan tagit bort ett barn med DS. Jag har arbetat med dessa individer och vill >INTE< ha en som min egen.

    SvaraRadera