måndag 1 februari 2010

Total maktlöshet

Många frågar mig om det är jobbigt att jobba med cancersjuka barn, men jag ska berätta för er vad som är jobbigt att arbeta med...

Att jobba med en vuxen människa som över en natt helt plötsligt upplever total maktlöshet över sitt eget liv. En människa som tidigare haft allt som helt plötsligt faller ihop, vaknar upp 2 månader senare och kan inte ens prata längre. Det behövs hjälp dygnet runt. Att lägga sitt liv i någon annans händer måste vara otroligt jobbigt.
Det är detta jag jobbar med nu. Jag tror jag älskar mitt nya jobb, jag får en ny utmaning varenda dag. Får göra omvårdnadsinsatser som jag aldrig tidigare gjort. Jag får utvecklas både inom mitt arbete och även som person. Mitt psyke kommer få sig en ordentlig prövning varje arbetspass och det ÄR jobbigt, men det stärker mig som person och jag VET att jag betyder otroligt mycket för denna människa som jag hjälper få tillbaka sitt liv. JAG gör en sjukt stor insats, att veta det gör det värt att gå till jobbet och se detta lidande!

2 kommentarer:

  1. Ja livet är bra hårt ibland

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att barnen kan finna glädje i de små sakerna i livet, medan vuxna (som mina patienter som får stroke osv) tycker att allt är HELT hopplöst. Hjärnan är vaken men kroppen vill sova och de är fångna i sina egna kroppar.

    SvaraRadera